Společnost Scania uvádí na trh svou řadu elektrických nákladních vozidel. Je to milník v rámci jejího cíle udávat směr v přechodu k udržitelnému systému dopravy. Vysoce výkonná plug-in hybridní a plně elektrická nákladní vozidla budou zpočátku zaměřena na nasazení ve městech, včetně distribuce zboží maloobchodním prodejcům.
Pro společnost Scania, která se pyšní prokazatelnými úspěchy v oblasti dodávek špičkových nákladních vozidel s pohonem na naftu a obnovitelná paliva, představuje toto uvedení na trh významný krok ve vývoji společnosti. Během nadcházejících let bude společnost Scania pokračovat v rozvoji své řady elektrických vozidel pro různé účely použití, včetně dálkové dopravy a stavebnictví.
„S velkou hrdostí oznamujeme začátek dlouhodobého závazku společnosti Scania k elektrifikaci,“ říká Henrik Henriksson, prezident a generální ředitel společnosti Scania. „V nadcházejících letech budeme každý rok uvádět na trh elektrická vozidla pro celou produktovou řadu a za tímto účelem v současné době reorganizujeme naši výrobu. Obzvláště důležité je, že během pár let rovněž představíme dálková elektrická nákladní vozidla přizpůsobená pro rychlé nabíjení během povinných 45minutových přestávek řidičů.“
Elektrifikace vozového parku těžkých komerčních nákladních vozidel je zásadní z hlediska dosažení cíle stanoveného v Pařížské dohodě, kterým je omezení globálního oteplování na úroveň nepřekračující 1,5 °C. Elektrická vozidla budou proto pro pokrokové zákazníky čím dál atraktivnější volbou. V počátečních fázích bude společnost Scania vyvíjet a nasazovat hybridní a plně elektrická nákladní vozidla ve spolupráci s těmito progresivně smýšlejícími zákazníky.
Plně elektrické nákladní vozidlo Scania – nabízené s kabinami řady L a P – je vybaveno sadou akumulátorů s kapacitou 165–300 kWh pro elektromotor o výkonu 230 kW, což odpovídá přibližně 310 k. Zákazníci si mohou vybrat buď pět, nebo devět akumulátorů, přičemž druhá uvedená varianta bude poskytovat dojezd až 250 km na jedno nabití.
Plug-in hybridní nákladní vozidlo Scania, které je rovněž dostupné s kabinami řady L a P, nabízí možnost dálkové dopravy v režimu spalovacího motoru a následně v případě potřeby lze využít dojezd až 60 km v elektrickém režimu. Díky této kombinaci s obnovitelnými palivy mohou provozovatelé výrazně snížit svůj dopad na životní prostředí.
Obě tyto technologie vycházejí z modulárního systému společnosti Scania zahrnujícího odolné a spolehlivé komponenty vyzkoušené a osvědčené v rámci celého portfolia nákladních vozidel Scania.
„Přestože elektrická vozidla představují v určitých ohledech novou technologii, učinili jsme všechny možné kroky, abychom zajistili stejnou maximální provozuschopnost jako u našich ostatních nákladních vozidel,“ říká Anders Lampinen, ředitel pro nové technologie. „Společnost Scania je známa špičkovou kvalitou svých produktů a netřeba zdůrazňovat, že to platí i pro naše elektrická nákladní vozidla.“
Kromě běžné přepravy nákladu a přepravy zboží s řízenou teplotou mohou být elektrická nákladní vozidla efektivně používána s různými nástavbami jako hákové nakladače, sklápěče, autodomíchávače betonu, vozidla pro svoz odpadu a rovněž i vozidla pro hasičské a záchranné složky.
„Jsme přesvědčeni, že progresivní zákazníci budou s nadšením dláždit cestu směrem k elektrifikaci a podniknou první kroky k zajištění připravenosti jejich vozového parku na budoucnost,“ říká Lampinen. „Ve velkých dopravních společnostech s rozsáhlým vozovým parkem přináší včasná implementace příležitosti k získání zkušeností v této oblasti. Současně také víme, že velcí uživatelé dopravních služeb chtějí snižovat svou uhlíkovou stopu.“
Plug-in hybridní i plně elektrická nákladní vozidla budou pro provoz v neustále rostoucím počtu městských oblastí po celém světě s nízkoemisními zónami v centrech měst zcela zásadní. Kromě toho poskytují také příležitosti k vyššímu využití vozidel. Díky tichým dodávkám je možné dopravní služby rozšířit až do nočních nebo časných ranních hodin, čímž lze předcházet dopravním kolonám a problémům s parkováním. Studie ukazují, že dodávky mimo dopravní špičku mohou být o více než 30 procent rychlejší než na stejných denních přepravních trasách zásluhou jednoduššího parkování v cílových místech, kratšího čekání ve frontách, vyšších rychlostí a častějších zelených na křižovatkách.
Plně elektrické nákladní vozidlo je volitelně dodáváno s pěti akumulátory s celkovou instalovanou kapacitou 165 kWh nebo devíti akumulátory s celkovou instalovanou kapacitou 300 kWh. Díky absenci spalovacího motoru je jeden akumulátor umístěn v bývalém tunelu motoru a zbývající čtyři nebo osm akumulátorů se nachází na straně podél podvozku.
Akumulátory lze pohodlně nabíjet stejnosměrným proudem s nabíjecím výkonem 130 kW pomocí konektoru CCS (Combined Charging System). Doba nabíjení je méně než 55 minut u varianty s pěti akumulátory a méně než 100 minut u varianty s devíti akumulátory. Kromě toho se akumulátory rovněž průběžně nabíjejí během jízdy prostřednictvím rekuperace brzdné energie.
Jelikož plug-in hybridní vozidlo disponuje i spalovacím motorem, je k dispozici méně prostoru pro akumulátory. Z tohoto důvodu je vybaveno třemi akumulátory s celkovou instalovanou kapacitou 90 kWh pro elektromotor o výkonu 115 kW. Doba nabíjení z nuly na 80 procent je přibližně 35 minut a kromě nabíjení pomocí rekuperace brzdné energie lze akumulátory nabíjet i během nakládání a vykládání zboží. Elektrický pohon je kombinován se spalovacím motorem o výkonu 280–360 koní. Dojezd v čistě elektrickém režimu činí 60 km.
Díky tichému režimu obou nákladních vozidel a pozoruhodnému zrychlení plně elektrického nákladního vozidla s točivým momentem 2200 Nm nabízejí tyto varianty velmi odlišný a vzrušující zážitek z jízdy. „Víme, že existuje spousta mladých a zkušených řidičů, které láká nejen možnost výrazně podpořit udržitelnou dopravu, ale také být mezi prvními, kdo bude řídit tato nákladní vozidla budoucnosti.“